Spoorwegbeheerder Infrabel is klaar met de elektrificatie-werken aan de spoorlijn Mol - Herentals. Over 8 maanden moeten de eerste elektrische treinen tussen Herentals en Mol kunnen rijden.
Het infrastructuurproject is belangrijk voor reizigers van de Kempen en Noord-Limburg.
Elektrificatie van de 21 km lange spoorlijn
In het voorjaar 2012 is Infrabel gestart met de elektrificatiewerken van de 21 km lange spoorlijn Herentals – Mol (lijn 15). De elektrificatie omvat de aanleg van nieuwe palen en bovenleidingen op beide sporen tussen Herentals (de spoorvertakking Kruisberg) en Mol.
Ook de wisselverbindingen in Herentals, Olen, Geel en Mol zijn elektrisch uitgerust net als verschillende perron- en bundelsporen in Mol. In totaal hebben de infrastructuurploegen meer dan 50 km aan nieuwe rijdraad voor de bovenleiding afgerold.
De bovenleidingwerken zijn intussen volledig afgerond. Momenteel wordt er nog gewerkt aan de 'terugstroom': dit is de elektrische stroom die via de spoorstaven terug vloeit naar het tractieonderstation.
Om ervoor te zorgen dat de spoorstaven elektrisch zijn verbonden en er geen onderbreking van de terugstroom mogelijk is, plaatst Infrabel op het volledige traject elektrische geleiders.
Nieuw en modern tractieonderstation in Mol
In 2014 heeft Infrabel een nieuw tractieonderstation in Mol gebouwd. Deze spoorinstallatie zet de hoogspanning van de elektriciteitsleverancier om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. De elektrische voeding (in 3.000 Volt gelijkstroom) van de spoorlijn 15 zal gebeuren vanuit het nieuwe tractieonderstation Mol en vanuit het bestaande tractieonderstation in Herentals.
Infrabel installeert op dit ogenblik de resterende technische uitrustingen in het nieuwe tractieonderstation Mol. In het kader van het elektrificatieproject worden ook de technische uitrustingen in het bestaande tractieonderstation Herentals volledig vernieuwd.
In het najaar zal het tractieonderstation Mol operationeel zijn en aansluitend volgen er testritten op de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn. Vanaf eind dit jaar kunnen de treinen dan elektrisch sporen tussen Herentals en Mol in beide richtingen.
Investering in een betere mobiliteit voor de Kempen en Noord-Limburg
De totale investering voor de elektrificatie van de spoorlijn Herentals – Mol bedraagt ongeveer 24 miljoen euro. Dit omvat zowel de werken voor de bovenleiding als het tractieonderstation. Het is ongetwijfeld één van de belangrijkste infrastructuurwerken voor de treinreizigers uit de Kempen en Noord-Limburg van de voorbije jaren.
De reizigers zullen dan niet alleen gebruik kunnen maken van dieseltreinen, maar ook van moderne, elektrische treinen die meer capaciteit en comfort bieden.
Foto's NNieuws archief.